|
|
BWS är min enda kvarvarande 02a.
Det är en 1600-2 -68 som införskaffades 2002. Letade
i flera år efter en 02a före 1970 i skapligt skick
till rätt kurs. Nästan helt befriad från gamla
rostlagningar, dock har jag gjort några nya och mer
blir det framöver. Har bytt till 2-liters motor, 5-vxl
och nyare bakvagn med lamelldiff. Funkar klockrent på
motorväg, krokig landsväg och i stan. Det är
ingen värsting eller extremt fin bil, utan en trevlig
bruksvagn som jag använder när det är saltfritt
på vägen. BWS har gjort ett utvik i tidningen Retro
år 2000.
|
|
|
|
|
|
|
|
FYO var en 1600-2 -68 och min första
02a. Köptes i slutet av 1987 lagom till körkortet.
Hade den i trafik nästan i ett år. Den var krångel
med den nästan varje dag. Stort som smått. Naturligtvis
var en hel del ägarens fel, men den var allmänt
sliten. Ville ju bara tuta och köra. Vi var fyra stycken
som skulle ner till Göteborg en dag och innan dess skulle
jag bara fixa vänster bromsok som kärvade. Oket
började läcka när jag försökte trycka
tillbaka kolven med en rörtång. Lyckades hitta
ett "nytt" ok på skroten (redan då var
1600-2 antika) som jag tror härstammade från en
Opel. Äntligen bromsar som funkade, men under provturen
gick bakvagnsbalken av........Började att laga rost tidigt
90-tal, men det blev inget mer, utan FYO blev ståendes,
dessutom utomhus de sista åren. Hade ägt den i
sjutton innan jag med vånda skrotade 2004. Dock sparades
mycket karossdelar till BWS.
|
|
|
|
|
|
|
|
Jag behövde ett nytt topplock till
FYO (som hade kraftig oljetörst) och skulle iväg
kolla på ett. Naturligtvis blev det en hel reservdelsbil,
EPR en 1602 -72, plus ett extra topplock. Körde aldrig
med EPR, utan plockade bara ner den och arkiverade delarna
i ladan på sommarstugan.
|
|
|
|
|
|
|
|
Med AEO trodde jag det skulle bli 02
glamour.En 1602a -72 med sollucka, "2-liters motor",
"nylackerad" och lite småfix. Fick den aldrig
att gå bra. Det kanske hade att göra med att 2-liters
motorn endast var ett E12 topplock och bottendelen 1.6-liter.
Hade den som pendlarbil till sommarjobbet 10 mil om dagen.
Eftersom tanken läckte i fogen besöktes macken varannan
dag. Åkte med den några månader innan jag
tröttnade och ställde av den. Köptes -89 skrotades
och arkiverades -90
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu var jag rejält trött på
alla rappliga 02or och tänkte enbart hålla mig
till andra bilmärken framöver. Men en dag fick jag
ett tillfälle att köpa HPC, en 1502 -75, inklusive
ett besiktningsprotokoll innehållande bland annat -
höger och vänster hjulhus bak rostskadat - färdbroms
fram och bak otillräcklig. Med HPC blev det 02 glamour
- inga skorrande växellådor, inga vibrationer,inga
krängningshämmare, inga bromsar, inget reservhjul*
och mycket rost. Den gick perfekt i motorn. Och var inte sönderskruvad.
Hade den några månader under vintern -89-90. *Reservhjulet
hade "trillat" ur eftersom baljan rostat sönder.
|
|
|
|
|
|
|
|
Jag fick åka med i en lättad
och perfekt justerad Tii hos DD i Hällefors som gav mersmak.
Trodde inte att en bil från tidigt sjuttiotal kunde
gå så bra. Jaha, då var det dags att hitta
en Tii. Hittade ett objekt till slut som byttes mot en Maico
crossmotorcykel. GWG var en Tii -74 som saknade huv,baklucka,
skärmar och som dessutom hade ett råttbo under
insugningsröret. Motorn var fastrostad. Avställd
-84. Köptes -90 (eller -91) och karossen skrotades -00
|
|
|
|
|
|
|
|
1996 var det dags igen. Kom över
en 2002 automat från 1970. Jag hade BFO som rejäl
bruksvagn i ett och ett halvt år. Perfekt som dragbil,
åka överalltbil och nöjesbil. Gick mycket
fint och vibrationsfritt ända till toppfart. BMW 02 glamour.
Tröttnade dock på den en novemberdag när kupefläkten
lagt av för andra gången. Dessutom var BFO rostig
och mattorna var alltid blöta eller isblock. Inom några
dagar hade avgasröret gått av, stödlagret
börjat yla, höger framskärm lossnat och.....kupefläkten,
som skulle hålla vattendropparna borta, blev istället
droppen. Bilen blev ståendes i trädgården
tills 2003, då den plockades ner och skrotades.
|
|
|
|
|
|
|
|
GUN var en 2002 Luxus från 1975.
Ett trädgårdsvrak som jag hade haft under uppsikt
i flera år. Och en dag skulle huset inkl. bilarna på
tomten säljas. Köpte GUN några dagar innan.
Motorn sitter numera i BWS. Köptes och skrotades 2004.
|
|
|
|
|
|
|
|
En bekants svärföräldrar
hade tröttnat på att ha DBD, en 2002 automat -73,
ståendes i villaträdgården. Jag blev kallsvettig
när han ringde och undrade om jag ville ta över
den, annars skulle han skicka den direkt till skroten. För
första gången någonsin hade jag skrotbilsfritt
i trädgården och orkade inte se mer skrotbilar.
Hade skickat iväg FYO någon dag tidigare. Men svetten
torkade och endast kallet fanns kvar och ytterligare en 02
på tomten. Den var rejält rostig, men inget totalt
vrak. 2-liters motorn hade 1,6-liters topp (118) och lagerknack.
Försökte sälja som "komplett" bil
för dubbla skrotpremien, utan resultat. Skrotades 2004.
|
|
|