STARTSIDAN


   
 

Jag gillar alla sorts bilar och bilmärken - dock mer eller mindre. Se WWW.VILKENBIL.SE
BMW 02 tillhör defenitivt kategorin mer. Varför? Inte för att drycken MER sponsrade BMW i motorsport för många år sedan, utan tack vare slumpen.

Skulle ha en billig 18-års bil helt enkelt och plånboken fastnade för en besiktigad 1600-2 -68. Dagen innan hade jag kollat en obesiktigad Volvo 144 och en frontsmälld Vaz 1500.

Beskriver här de 02or jag äger och har ägt. Kolla även BMW 02 HORROR (om du vågar) för mer info.
OBS! Flera 02or ägdes under skoltiden 1987-91 när en hundring var en förmögenhet, alltså inga nyrenoverade topplock eller annan lyx.

Leo Lund

 
   
 

BWS är min enda kvarvarande 02a. Det är en 1600-2 -68 som införskaffades 2002. Letade i flera år efter en 02a före 1970 i skapligt skick till rätt kurs. Nästan helt befriad från gamla rostlagningar, dock har jag gjort några nya och mer blir det framöver. Har bytt till 2-liters motor, 5-vxl och nyare bakvagn med lamelldiff. Funkar klockrent på motorväg, krokig landsväg och i stan. Det är ingen värsting eller extremt fin bil, utan en trevlig bruksvagn som jag använder när det är saltfritt på vägen. BWS har gjort ett utvik i tidningen Retro år 2000.

 

-Titta på bilder--Från tidningen Retro BILD 1  BILD 2

     
 

FYO var en 1600-2 -68 och min första 02a. Köptes i slutet av 1987 lagom till körkortet. Hade den i trafik nästan i ett år. Den var krångel med den nästan varje dag. Stort som smått. Naturligtvis var en hel del ägarens fel, men den var allmänt sliten. Ville ju bara tuta och köra. Vi var fyra stycken som skulle ner till Göteborg en dag och innan dess skulle jag bara fixa vänster bromsok som kärvade. Oket började läcka när jag försökte trycka tillbaka kolven med en rörtång. Lyckades hitta ett "nytt" ok på skroten (redan då var 1600-2 antika) som jag tror härstammade från en Opel. Äntligen bromsar som funkade, men under provturen gick bakvagnsbalken av........Började att laga rost tidigt 90-tal, men det blev inget mer, utan FYO blev ståendes, dessutom utomhus de sista åren. Hade ägt den i sjutton innan jag med vånda skrotade 2004. Dock sparades mycket karossdelar till BWS.

 

-Titta på bilder--Se mer under BMW 02 HORROR

     
 

Jag behövde ett nytt topplock till FYO (som hade kraftig oljetörst) och skulle iväg kolla på ett. Naturligtvis blev det en hel reservdelsbil, EPR en 1602 -72, plus ett extra topplock. Körde aldrig med EPR, utan plockade bara ner den och arkiverade delarna i ladan på sommarstugan.



 

-Se mer under BMW 02 HORROR

     
 

Med AEO trodde jag det skulle bli 02 glamour.En 1602a -72 med sollucka, "2-liters motor", "nylackerad" och lite småfix. Fick den aldrig att gå bra. Det kanske hade att göra med att 2-liters motorn endast var ett E12 topplock och bottendelen 1.6-liter. Hade den som pendlarbil till sommarjobbet 10 mil om dagen. Eftersom tanken läckte i fogen besöktes macken varannan dag. Åkte med den några månader innan jag tröttnade och ställde av den. Köptes -89 skrotades och arkiverades -90

 

-Titta på bilder--Se mer under BMW 02 HORROR

     
 

Nu var jag rejält trött på alla rappliga 02or och tänkte enbart hålla mig till andra bilmärken framöver. Men en dag fick jag ett tillfälle att köpa HPC, en 1502 -75, inklusive ett besiktningsprotokoll innehållande bland annat - höger och vänster hjulhus bak rostskadat - färdbroms fram och bak otillräcklig. Med HPC blev det 02 glamour - inga skorrande växellådor, inga vibrationer,inga krängningshämmare, inga bromsar, inget reservhjul* och mycket rost. Den gick perfekt i motorn. Och var inte sönderskruvad. Hade den några månader under vintern -89-90. *Reservhjulet hade "trillat" ur eftersom baljan rostat sönder.

 

-Titta på bilder-

     
 

Jag fick åka med i en lättad och perfekt justerad Tii hos DD i Hällefors som gav mersmak. Trodde inte att en bil från tidigt sjuttiotal kunde gå så bra. Jaha, då var det dags att hitta en Tii. Hittade ett objekt till slut som byttes mot en Maico crossmotorcykel. GWG var en Tii -74 som saknade huv,baklucka, skärmar och som dessutom hade ett råttbo under insugningsröret. Motorn var fastrostad. Avställd -84. Köptes -90 (eller -91) och karossen skrotades -00

 

-Se mer under BMW 02 HORROR

     
 

1996 var det dags igen. Kom över en 2002 automat från 1970. Jag hade BFO som rejäl bruksvagn i ett och ett halvt år. Perfekt som dragbil, åka överalltbil och nöjesbil. Gick mycket fint och vibrationsfritt ända till toppfart. BMW 02 glamour. Tröttnade dock på den en novemberdag när kupefläkten lagt av för andra gången. Dessutom var BFO rostig och mattorna var alltid blöta eller isblock. Inom några dagar hade avgasröret gått av, stödlagret börjat yla, höger framskärm lossnat och.....kupefläkten, som skulle hålla vattendropparna borta, blev istället droppen. Bilen blev ståendes i trädgården tills 2003, då den plockades ner och skrotades.

 

-Titta på bilder--Se mer under BMW 02 HORROR

     
 

GUN var en 2002 Luxus från 1975. Ett trädgårdsvrak som jag hade haft under uppsikt i flera år. Och en dag skulle huset inkl. bilarna på tomten säljas. Köpte GUN några dagar innan. Motorn sitter numera i BWS. Köptes och skrotades 2004.




 

-Se mer under BMW 02 HORROR

     
 

En bekants svärföräldrar hade tröttnat på att ha DBD, en 2002 automat -73, ståendes i villaträdgården. Jag blev kallsvettig när han ringde och undrade om jag ville ta över den, annars skulle han skicka den direkt till skroten. För första gången någonsin hade jag skrotbilsfritt i trädgården och orkade inte se mer skrotbilar. Hade skickat iväg FYO någon dag tidigare. Men svetten torkade och endast kallet fanns kvar och ytterligare en 02 på tomten. Den var rejält rostig, men inget totalt vrak. 2-liters motorn hade 1,6-liters topp (118) och lagerknack. Försökte sälja som "komplett" bil för dubbla skrotpremien, utan resultat. Skrotades 2004.

 

-Se mer under BMW 02 HORROR

 
 
 
 

leo@junk.se